Nieuwe behandeling Migraine met CGRP monoclonale antistoffen

Sinds kort is er een mogelijkheid om migraine te behandelen met antistoffen gericht tegen het eiwit Calcitonine Gene Related Proteïne (CGRP). Deze behandeling blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken en in de praktijk heel effectief te zijn met een aanzienlijke vermindering van hoofdpijndagen.

CGRP is een eiwit wat o.a. een functie heeft om bloedvaten te verwijden. Tijdens een migraine aanval ontstaat er een verwijding van bloedvaten, waar CGRP ook een rol speelt met daardoor vrijkomen van pijnstimulerende eiwitten. Deze vrijkomende pijnstimulerende eiwitten activeren pijnreceptoren van zenuwen in de hersenvliezen wat je hoofdpijn veroorzaakt. Door de CGRP werking te blokkeren, kan vaatverwijding voorkomen worden en werkt als een hoofdpijn profylactisch medicijn. De toediening geschied door subcutane injecties, die eens in de 4 weken toegediend moet worden. Het blokkeren van de werking van CGRP kan door de CGRP-receptor te blokkeren met het antistof erenumab (Aimovig®) of door het CGRP-eiwit te inactiveren met de medicijnen fremanezumab (Ajovy®) of galcanezumab (Emgality®). De farmaceuten, die deze medicijnen produceren hebben een Early Acces Program ontwikkeld, waardoor patiënten eerder in aanmerking komen voor deze behandeling. De farmaceuten zijn al een tijd bezig om prijsafspraken te maken met het Zorg Instituut Nederland (ZIN) voor de vergoeding van deze behandeling met monoclonale antistoffen. Zo lang er geen prijsafspraken zijn, zullen de farmaceuten de vergoeding op zich nemen. De voorwaarden zijn, dat je minstens drie profylactische medicijnen gebruikt moet hebben, die geen positief effect hadden en je chronische migraine hebt.

Denk je in aanmerking te komen voor een behandeling met CGRP monoclonale antistoffen en voldoe je aan de voorwaarden dan kan daarover met ons worden overlegd.

Nieuwe behandeling Migraine met CGRP monoclonale antistoffen