TELEFOON 030-2333937

Rugklachtenpoli

Aspecifieke wervelkolompijnen

De Rugklachtenpoli van PraktijkvoorNeurologie is een multidisciplinair spreekuur voor patiƫnten met aspecifieke chronische wervelkolompijnen. Pijnen waarvoor geen lichamelijke oorzaak gevonden kunnen worden, maar die de kwaliteit van leven wel degelijk aantasten. Denk aan zwakke spierkracht, angst te bewegen en psychische spanningen die de aanhoudende klachten met zich kunnen meebrengen.

Bij tweederde van de mensen die zich met deze klachten melden bij de huisarts is de oorzaak ervan niet aan te geven.

Overbelasting

De oorzaak van lage rugklachten en nekklachten is meestal overbelasting. Maar op de plek van de pijn bevindt zich die oorzaak in de meeste gevallen juist niet. Behandeling van die plek heeft tot gevolg dat de klachten na korte of langere tijd terugkeren en chronisch kunnen worden.

De oorzaak van deze overbelasting dient te worden gezocht in het gebied van de borstwervels. De inactiviteit daarvan heeft vaak tot gevolg dat de naastgelegen wervels in nek en onderrug dit trachten te compenseren, met overbelasting en pijnklachten tot gevolg

Training

De diagnostiek en behandeling van aspecifieke rugklachten bij PraktijkvoorNeurologie richt zich op training van de borstwervels. Binnen ons centrum is de afgelopen jaren een zeer succesvolle aanpak ontwikkeld voor wervelkolomaandoeningen in de vorm van een gecombineerd beweeg- en zelfactieprogramma. Uit een retrospectief wetenschappelijk onderzoek, verricht door C.R.B.Willems, neuroloog en Harry Lezeman, manueel therapeut, beiden werkzaam in PraktijkvoorNeurologie, blijkt dat ruim tachtig procent van onze patiƫnten weer controle heeft over de klachten en lichamelijk weer actief is.

Hernia

Bij uitstralende pijn in een arm of been is meestal sprake van een beklemde zenuw. Die wordt vaak veroorzaakt door een uitstulpende tussenwervelschijf (hernia). De bijhorende klachten zijn heel specifiek. Diagnose, behandeling en begeleiding zijn geheel anders dan bij aspecifieke rug- of nekklachten.

Diagnose en behandeling

Diagnostiek

• het spreekuur in de rugklachtenpoli wordt gedaan door een neuroloog en een manueel therapeut.
  • inventarisatie van de (pijn)klachten
  • neurologisch en fysiotherapeutisch onderzoek
  • afnemen van psychologische testen, indien nodig

Behandelplan